Geografisk UAS-zon Otaniemenranta-Laajalahti UAS, 4.-10.6.2022

Otaniemenranta-Laajalahti UAS

Otaniemenranta-Laajalahti UAS, SFC - 120m AGL, 4.-10.6.2022

601138N 0245108E - 601121N 0245147E - 601056N 0245037E - 601104N 0245015E - 601107N 0245014E - 601138N 0245108E

 

Inom Otaniemenranta-Laajalahti UAS geografisk UAS-zon, tävlarna i Drone Tournament 2022 är undantaget från följande (EU) 2019/947 krav i den öppna kategorin:

Artikel 4, punkt 1a

a) UAS:et ingår i en av de klasser som anges i delegerad förordning (EU) 2019/945 eller är privatbyggt eller uppfyller villkoren i artikel 20.

  • Konditioner: Fjärrpiloten måste se till att det obemannade flygplanet (UA) är tekniskt i säkert skick

Artikel 4, punkt 1c

c) Fjärrpiloten ser till att det obemannade luftfartyget flyger på ett säkert avstånd från människor och inte flyger över folksamlingar.

  • Konditioner: Flygningar får inte utföras över folksamlingar, distans enligt 1:1 regel ska följas som ett minimum.

 

 

Artikel 4, punkt 1d  (UAS.OPEN.060, punkt 2b, UAS.OPEN.060, punkt 4)

d) Fjärrpiloten har hela tiden det obemannade luftfartyget inom synhåll, utom när det flygs i följ mig-läge eller när en observatör av det obemannade luftfartyget används i enlighet med del A i bilagan.

UAS.OPEN.060, punkt 2b

b) Att hålla det obemannade luftfartyget inom synhåll och upprätthålla en noggrann visuell uppsikt över luftrummet kring det obemannade luftfartyget, så att risk för kollision med ett bemannat luftfartyg undviks. Fjärrpiloter ska avbryta flygningen om den utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.

UAS.OPEN.060, punkt 4

4. Vid tillämpning av punkt 2 b får fjärrpiloter assisteras av en jämsides med dem belägen observatör av det obemannade luftfartyget, som genom visuell observation, utan hjälp, av det obemannade luftfartyget hjälper fjärrpiloten att utföra flygningen säkert. En klar och ändamålsenlig kommunikation ska upprättas mellan fjärrpiloten och observatören av det obemannade luftfartyget.

  • Konditioner:
  • Undantaget gäller endast möjligheten att använda en observatör av det obemannade luftfartyget, som har en tillförlitlig radiotelefonanslutning till fjärrpiloten men som inte nödvändigtvis står bredvid den. Undantaget är inte avsett att tillåta faktiska BVLOS-flyg, utan EVLOS-flyg nära fjärrkontrollplatsen.

Artikel 7, punkt 1 (UAS.OPEN.020, punkt 5)

1. Drift av UAS i den ”öppna” kategorin ska iaktta de operativa begränsningar som anges i del A i bilagan.

Undantag för denna punkt beskrivs mer i detalj nedan i UAS.OPEN.020 (5).

UAS.OPEN.020, punkt 5

5. Driften ska utföras med ett obemannat luftfartyg som

a) har en maximal startmassa inklusive nyttolast på under 250 gram och en maximal operativ hastighet på under 19 m/s, när det gäller privatbyggda UAS, eller

b) uppfyller kraven i artikel 20 a,

c) är märkt som klass C0 och uppfyller kraven för denna klass, enligt del 1 i bilagan till delegerad förordning (EU) 2019/945, eller

d) är märkt som klass C1 och uppfyller kraven för denna klass, enligt del 2 i bilagan till delegerad förordning (EU) 2019/945, och drivs med aktiva och uppdaterade system för direkt fjärridentifiering och geomedvetenhet.

  • Konditioner: I stället för den maximala startmassan för underkategori A1 ska den allmänna gränsen för öppen kategori i enlighet med artikel 4.1 b för maximal startmassa 25kg uppfyllas.