Miehittämättömien ilma-alusten (UAS) toiminta näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS, Beyond Visual Line of Sight) on yleistynyt nopeasti. Samalla ovat kasvaneet huolenaiheet matalalla lentävän miehitetyn ilmailun – kuten lääkintähelikoptereiden ja vesilentokoneiden – turvallisuudesta.
Ilmailun turvallisuus perustuu riskien tunnistamiseen ja hallintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ilma-alusten päälliköt ennakoivat lentotoimintaan liittyvät mahdolliset vaaratilanteet ja lieventävät riskit hyväksyttävälle tasolle. Tämä perusperiaate on keskeinen osa koko ilmailujärjestelmän turvallisuutta.
Traficom muistuttaa, että toimintakäsikirjassa kuvattujen menetelmien noudattamisen lisäksi on tärkeää huomioida alla listatut velvollisuudet ja käytännöt, jotka edistävät ilmatilan turvallista yhteiskäyttöä.
Miehittämättömän ilmailun väistämisvelvollisuus
Miehittämättömän ilma-aluksen kauko-ohjaajalla on aina vastuu väistää miehitettyä ilma-alusta. Tämä tarkoittaa, että miehitetty ilma-alus tulee havaita vähintään minuutti ennen kuin lentoradat risteävät. Käytännössä siis edellytetään noin viiden kilometrin havaintoetäisyyttä. Huomioithan, että väistämisvelvollisuus ei koske miehittämättömän ilmailun toimintaa, jota harjoitetaan erillisen ilmatilavarauksen sisällä (esim. tilapäinen vaara-alue).
Huolellinen lennonvalmistelu
- Noudata toimintakäsikirjassa kuvattuja menetelmiä lennonvalmistelusta
- Tarkista aina ennen lentoa miehitetyn ilmailun NOTAM-viestit Fintraffic:in verkkosivuilta: https://www.ais.fi/bulletins/
- Tarkasta sijaitseeko operointialueen lähellä virallisia lentopaikkojaTee lentosi näkyväksi muille ilmatilan käyttäjille
Ilmoita Flyk- ja/tai Sky-palveluissa lentosi tarkka:
- ajankohta
- lentokorkeus, etäisyys lentoonlähtöpaikasta
- reitti
- nimesi ja puhelinnumerosi mahdollisia yhteydenottoja varten
Jos lennät lähellä miehitetyn ilmailun lentopaikkaa, kuuntele mahdollisuuksien mukaan kyseisen lentopaikan taajuutta ilmailuradiolla. Löydät kaikkien suomalaisten virallisten lentopaikkojen taajuudet ilmailukäsikirjan osasta AD (lentopaikat), kyseisen lentopaikan kohdasta 2.18 (taajuudet). https://www.ais.fi/eaip/currently_effective/index.html (Ulkoinen linkki)
Seuraa muuta lentoliikennettä web-pohjaisesta palvelusta, kuten FlightRadar, SafeSky ja/tai Flyk.
Mahdollisuuksien mukaan hyödynnä muita teknisiä järjestelmiä, kuten FLARM ja ADS-B.
Lopuksi haluamme muistuttaa, että helikopterit, vesi- ja suksilentokoneet, maastolaskua tekevät purjelentokoneet, varjo- ja riippuliitäjät jne. voivat lentää matalalla ilman ennustettavia reittejä. Ilmatilan turvallinen yhteiskäyttö edellyttääkin huolellista suunnittelua, aktiivista viestintää ja muiden lentäjien huomioon ottamista. Vastuullinen toiminta on kaikkien ilmatilan käyttäjien yhteinen velvollisuus.
Lisätiedot
Traficom, uas@traficom.fi